Ubezpieczyciel zanizył szkodę?
Czujesz się niezadowolony?
Uzyskaj pomoc
Dlaczego warto podpisywać fakury
Opublikowano: 2019-05-15
Faktura, rachunek lub także każdy inny dokumenty księgowy przedstawiające koszta zakupionych przez przedsiębiorstwo np. towarów lub usług, które były niezbędne, najlepiej aby został podpisany przez podmiot na rzecz którego jest wystawiony.
Jeśli wykonałeś usługę i wydałeś fakturę, bezwzględnie oczekuj jej podpisania. Im szybciej wykształcisz w swojej firmie taką praktykę, tym lżejszą ręką opędzisz się od potencjalną kłopotów. Czasami zdarza się, że w trakcie prowadzenia swojej działalności natkniesz się na nierzetelnego kontrahenta. Na początku będą małe przypomnienia mu o płatności, telefony, maile. Ale w pewnym momencie miara się przebierze. Szukasz wtedy ochrony swoich praw w sądzie. Możesz wtedy założyć sprawę - jeśli masz podpisaną fakturę to praktycznie masz już z górki. Odpowiada za to art. 485 § 2 k.p.c.
Jeśli wykonałeś usługę i wydałeś fakturę, bezwzględnie oczekuj jej podpisania. Im szybciej wykształcisz w swojej firmie taką praktykę, tym lżejszą ręką opędzisz się od potencjalną kłopotów. Czasami zdarza się, że w trakcie prowadzenia swojej działalności natkniesz się na nierzetelnego kontrahenta. Na początku będą małe przypomnienia mu o płatności, telefony, maile. Ale w pewnym momencie miara się przebierze. Szukasz wtedy ochrony swoich praw w sądzie. Możesz wtedy założyć sprawę - jeśli masz podpisaną fakturę to praktycznie masz już z górki. Odpowiada za to art. 485 § 2 k.p.c.
Art. 485. k.p.c. § 1. Sąd wydaje nakaz zapłaty, jeżeli powód dochodzi roszczenia pieniężnego albo świadczenia innych rzeczy zamiennych, a okoliczności uzasadniające dochodzone żądanie są udowodnione dołączonym do pozwu:
1) dokumentem urzędowym;
2) zaakceptowanym przez dłużnika rachunkiem;
3) wezwaniem dłużnika do zapłaty i pisemnym oświadczeniem dłużnika o uznaniu długu;
4) zaakceptowanym przez dłużnika żądaniem zapłaty, zwróconym przez bank i niezapłaconym z powodu braku środków na rachunku bankowym.
1) dokumentem urzędowym;
2) zaakceptowanym przez dłużnika rachunkiem;
3) wezwaniem dłużnika do zapłaty i pisemnym oświadczeniem dłużnika o uznaniu długu;
4) zaakceptowanym przez dłużnika żądaniem zapłaty, zwróconym przez bank i niezapłaconym z powodu braku środków na rachunku bankowym.
Jeśli mamy podpisaną fakturę możemy ją złożyć w postępowaniu nakazowym. Przewagą postępowania nakazowego od zwykłego postępowania jest to:
Dlatego warto, oczekiwać od swoich kontrahentów podpisania faktury, zawsze. Do jakiego byście się prawnika, nie udali jeśli mu powiecie, że macie podpisaną fakturę powie Wam, że jesteście w domu. - że sprawa może się odbyć, bez Twojej wizyty w Sądzie. Sąd po złożeniu pozwu w postępowaniu nakazowym wydaje Nakaz zapłaty w postępowaniu nakazowym, który doręcza Tobie i dłużnikowi. Praktycznie bez konieczności wizytowania Sądu.
- Opłata od założenia sprawy w Sądzie (opłata sądowa) jest dużo niższa. W postępowaniu zwykłym trzeba uiścić opłatę sądową w wysokości 5% tego czego dochodzisz. Czyli np. dochodzisz 10 000 zł x 5% to zapłacisz 500 zł opłaty sądowej. W postępowaniu nakazowym zapłacisz tylko ¼ z opłaty podstawowej, czyli (10 000 x 5%) / 4 = 125 zł. Tyle zapłacisz dochodząc kwoty 10 000 zł w postępowaniu nakazowym. Jedną rzecz którą musisz wiedzieć, opłata sądowa nie może być niższa niż 30 zł, wówczas wpłacasz 30 zł. A jeśli przy opłacie sądowej wychodzą Ci grosze, zaokrąglasz je do pełnego złotego.
- W postępowaniu nakazowym dłużnik, żeby wnieść środek zaskarżenia tj. Zarzuty od doręczonego Nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym, musi uiścić ¾ pozostałej opłat.